Culture Economic and Musical Language as Generator of New Legal Challenges

Letícia Menegassi Borges

Abstract


The whole culture and more specifically music are quickly influenced by new technologies. The constitutional concept of culture is ample and requires from the State an Active posture in order to guarantee the democratization of access, both for being a right, and also for being a relevant economic factor, the "culture of economics ". In this context, music is a language that generates new legal challenges as far as technology menaces certain interests before consolidated and opens new possibilities in its production and circulation modes.


Keywords


Culture, Music, State, Constitution

References


ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.

ANVERRE, Ari et al. Industrias culturales: el futuro de la cultura em juego. México: Fondo de Cultura Economica, Unesco, 1982.

BAGNOLI, Vicente. Direito econômico. São Paulo: Atlas, 2005. (Série Leituras Jurídicas, Volume 29).

BESSA, Virgínia de Almeida. Um bocadinho de cada coisa: trajetória e obra de Pixinguinha – História e Música Popular no Brasil nos anos 20 e 30. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Assembleia Nacional Constituinte, Brasília, DF, 05 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 07 nov. 2015.

______. Superior Tribunal de Justiça. Habeas Corpus n.º 150.901 - MG (2009/0203910-2), Brasília, DF, 27 fev. 2011. Disponível em: https://ww2.stj.jus.br/processo/revista/documento/mediado/?componente=ITA&sequencial=1 258389&num_registro=201301347300&data=20130913&formato=PDF. Acesso em 29 jan. 2016.

______. Superior Tribunal de Justiça. Agravo Regimental no Recurso Especial n.º 1.356.243 - MS (AGRESP 2012/0252040-3), Brasília, DF, 12 mar. 2013. Disponível em: https://ww2.stj.jus.br/processo/revista/documento/mediado/?componente=ITA&sequencial=1 216368&num_registro=201202520403&data=20130318&formato=PDF. Acesso em 29 jan. 2016.

______. Superior Tribunal de Justiça. Agravo Regimental no Recurso Especial n.º 1.380.149 – RS (AGRESP 2013/0134730-0), Brasília, DF, 27 ago. 2013. Disponível em: https://ww2.stj.jus.br/processo/revista/documento/mediado/?componente=ITA&sequencial=1 258389&num_registro=201301347300&data=20130913&formato=PDF. Acesso em 29 jan. 2016.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES. Commission Decision of 03/X/2007 declaring a concentration to be compatible with the common Market and the EEA Agreement (Case No COMP/M.3333 n. Sony/ BMG). Disponível em: http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/ decisions/m3333_20071003_590_en.pdf. Acesso em: 27 out. 2014.

______. Mergers: Commission clears Universal's acquisition of EMI's recorded music business, subject to conditions. Disponível em: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12- 999_en.htm. Acesso em: 26 out. 2014.

COSTA NETTO, José Carlos. Estudos e pareceres de direito autoral. Rio de Janeiro: Forense, 2015. DEL MASSO, Fabiano. Direito econômico: os limites jurídicos do imperialismo frente aos limites econômicos da soberania. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DA INDÚSTRIA FONOGRÁFICA (IFPI). IFPI Digital Music Report 2014: lighting up new markets. Disponível em: http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf. Acesso em: 27 out. 2014.

______. IFPI Digital Music Report 2015: Chartin the path to sustainable growth. Disponível em: http://www.abpd.hospedagemdesites.ws/wp-content/uploads/2015/01/Digital-MusicReport-2015.pdf. Acesso em: 07 nov. 2015.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Relatório com os dados da pesquisa Índice de Percepção do Cumprimento da Lei (IPCLBrasil) referente ao 4º trimestre de 2013 e 1º trimestre de 2014. São Paulo, jul. 2014. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/11861. Acesso em: 07 nov. 2015.

HERSCHMANN, Micael. Indústria da música em transição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Texto para discussão: panorama da economia criativa no Brasil. Brasília: Rio de Janeiro: IPEA, 2013. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/2026/1/TD_1880.pdf. Acesso em: 07 nov. 2015.

ISAACSON, Walter. Steve Jobs: a biografia. Trad. Berilo Vargas, Denise Bottman e Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MASCARO, Alysson Leandro Barbate. Filosofia do direito. 3.ª ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MOREL, Leonardo. Música e tecnologia: um novo tempo, apesar dos perigos. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2010.

PAESANI. Liliana Minardi. Direito e internet: liberdade de informação, privacidade e responsabilidade civil. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

POLANYI, Karl. A grande transformação: as origens da nossa época. Trad. de Fanny Wrobel. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2011.

TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São Paulo: Ed. 34, 2010.

TOLILA, Paul. Cultura e economia: problemas, hipóteses, pistas. Trad. Celso M. Paciornik. São Paulo: Iluminuras/Itaú Cultural, 2007.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). CREATIVE Economy report 2013 special edition: widening local development pathways. New York; Paris: UNESCO, 2013. Disponível em: http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf. Acesso em: 07 nov. 2015.




DOI: https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2526-0014/2016.v2i1.930

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.